Přesně před deseti lety to byla veliká sláva. Za přítomnosti několika spolkových ministrů i berlínského starosty Klause Wowereita byl 5. září 2006 položen základní kámen ke stavbě nového berlínského letiště, které ponese jméno bývalého kancléře Willyho Brandta.

Projekt v předpokládané hodnotě dvě miliardy eur měl být původně dokončen během roku 2011. Teď se mluví o roku 2018. Náklady mezitím stouply více než dvojnásobně na 5,4 miliardy eur.

Stavba letiště, kterou dostala na starost společnost FBB (podle názvu "Flughafen Berlin Brandenburg"), se v pořádkumilovném a jinak dobře hospodařícím Německu podle serveru Spiegel Online stala "symbolem politické naivity, plánovací bezradnosti a mrhání".

Úřadující primátor Berlína Klaus Wowereit při zahájení stavby hovořil o "šťasném dnu" Braniborska a Berlína. Stavba financovaná z veřejných zdrojů se zdárně rozběhla. V létě roku 2009 byla v plném proudu a zdálo se, že letiště přivítá první pasažéry v souladu s plánem.

Nekonečný seznam závad a nedodělků

Ale pak to začalo. V červnu 2010 se s termínem "šouplo" poprvé, neboť stavba se musela přizpůsobit novým, přísnějším bezpečnostním předpisům, která pro výstavbu letišť přijala Evropská unie. Navíc zkrachoval jeden z klíčových dodavatelů.

Pak již následoval jeden problém za druhým. Termín dokončení byl opět posunut v květnu 2012, dokonce čtyři týdny před plánovaným otevřením letiště. Na povrch náhle vypluly problémy s nedostatečným protipožárním zabezpečením. Ukázalo se také, že byly objednány příliš krátké eskalátory, nějak se "zapomnělo" na kabelové šachty, špatně se vysadily stromy kolem budovy...

%insert_attachment[64444980] priloha.html%

Koncem roku 2013 bylo na seznamu přibližně 150 tisíc různých závad, větších i malých nedodělků. Přestože bylo opravdu co dělat, ruch na stavbě často zcela utichal, neboť chyběla potřebná povolení pro navazující operace a měnily se rozhodovací kompetence.

A také začali utíkat lidé, míra fluktuace na stavbě byla vysoká. Poté co byla dvakrát prodloužena lhůta dokončení, odstoupil v roce 2013 z funkce předsedy dozorčí rady společnosti FBB Klaus Wowereit.

V čele společnosti se začali střídat i ředitelé a termín dokončení se neustále měnil: V březnu 2013 byl odložen na říjen téhož roku, potom se mluvilo o konci roku 2014, začátku roku 2015 a nakonec o roce 2017. Ale to ještě není konec, neboť se opět diskutuje o novém datu.

Kolik letišť má Berlín

Berlín měl původně tři letiště – Tegel a Schönefeld, která nadále slouží, a Tempelhof, uzavřený v roce 2008. První dvě uvedená letiště provozuje společnost FBB, jež převezme i nové letiště Williho Brandta. Jakmile bude otevřeno, skončí vzdušný přístav Tegel.