Mezistátní letecký výbor, který vede vyšetřování katastrofy letounu Jak-42 u Jaroslavle, zveřejnil první výsledky analýzy černých skříněk.

Podle prvních zjištění oba motory pracovaly až do momentu pádu letadla, i stabilizátor a vztlakové klapky byly správně nastavené.

Zdroj agentury Interfax prohlásil, že černé skříňky jsou v relativně dobrém stavu a jejich studium bude nadále pokračovat.

Pokud se tyto první zprávy potvrdí, znamenalo by to vyloučení zatím nejčastěji zmiňovaných verzí havárie. Ty počítaly s výpadkem motoru kvůli například střetu s ptáky nebo s nesprávným nastavením stabilizátoru.

Speciál k nehodě u Jaroslavli sledujte ZDE

Jednu černou skříňku našli potápěči ve čtvrtek v zadní části trupu havarovaného letadla, která dopadla do přítoku řeky Volhy. Druhou objevili na mělkém dně při břehu a společně je pak poslali na expertízu do Moskvy.

Na první místo mezi možnými příčinami se tak dostává verze, že havárie byla způsobena nekvalitním palivem. Letiště Tunošna pracuje jako obvykle, nesmí ale používat vlastní palivo a vozí ho z jiných letišť.

"Vzhledem k vyšetřování katastrofy probíhá i analýza paliva. Dokud neskončí, nesmíme svým kerosinem tankovat letouny," řekl agentuře ITAR-TASS ředitel letiště Oleg Kočanov.

Podle deníku Komsomolskaja Pravda byla na místě havárie u letiště Tunošna v pátek dokončena veškerá opatření, nezbytná k vyšetřování příčin nehody. Deníku to potvrdil šéf vyšetřovacího týmu Oleg Lipatov. Úlomky havarovaného stroje byly všechny vyzvednuty, vyšetřovatelé je soustředili v jednom z místních hangárů.

Tragédie vyšetřuje 54 expertů

Na vyšetřování se podílí skupina 54 expertů, která pracuje nepřetržitě ve dne i v noci. Experti vyfotografovali trosky letadla, zdokumentovali místo nehody.

Podle Lipatova, šéfa vyšetřovacího týmu jsou vyslýcháni očití svědkové. Také byly odebrány vzorky pohonných hmot a poslány na expertízu do Moskvy.

Na palubě byla objevena záznamová zařízení v dobrém stavu. Poukazují na vzájemnou komunikaci pilotů i pilotů s pracovníky letiště. Kompletní přepis záznamů by měl být podle vyšetřovatelů znám za dva dny.

Mezi možnými příčinami nehody je nekvalitní palivo

List Komsomolskaja pravda napsal, že motory letadla byly sice ohořelé, ale pevně usazené na svých místech. To by podle odborníků mohlo svědčit o tom, že exploze hnací jednotky příčinou havárie nebyla. Podle expertů, které ruský list oslovil, za těchto okolností padá podezření na palivo.

Očití svědkové hovoří o tom, že před pádem slyšeli dva výbuchy. Pokud jsou motory na svých místech, pak k výbuchům muselo dojít jinde, mohly například explodovat palivové nádrže. To se také podle mínění některých odborníků mohlo stát hlavní příčinou smrti hokejistů, kteří prakticky shořeli zaživa.

"Je to zatím jen předpoklad, příčiny se budou postupně vyjasňovat," napsal ruský list.

"Letoun narazil do antény systému přibližovacích leteckých majáků, která je v ose vzletové dráhy," řekl v on-line rozhovoru se čtenáři serveru IHNED.cz Karel Mündel, zkušený pilot dopravních letadel.

Při katastrofě přišli o život i čeští hokejisté Jan Marek, Karel Rachůnek a Josef Vašíček a slovenský útočník Pavol Demitra. Jejich těla již byla identifikována. Ruský speciál s těly tří mrtvých českých hokejistů dnes přiletěl z Jaroslavle do Moskvy, kde ostatky zůstanou do příletu zvláštního letadla z Prahy, potvrdilo české velvyslanectví

Havárii přežili jen dva lidé - palubní inženýr Alexandr Sizov a útočník Alexandr Galimov. Oba jsou stále v kritickém stavu, ačkoliv Galimov, který má podle zdravotníků popáleniny na 80 až 90 procentech těla, nabyl vědomí a dokonce prý mluvil se svým otcem.

Ruská letecká společnost Aeroflot nabízí nejbližším příbuzným zahynulých hokejistů přepravu na místo havárie zdarma. "Prosíme všechny příbuzné, kteří by naši nabídku chtěli využít, aby kontaktovali naši pobočku v Truhlářské ulici v Praze nebo na letišti v Ruzyni," řekl HN ředitel pražské pobočky Oleg Firsajev.