Člen posádky letounu Jak-42, který jako jediný před dvěma týdny přežil havárii u ruské Jaroslavle, nezaznamenal v přípravě na let ani během startu žádné poruchy.

Oznámila to ve čtvrtek agentura Interfax s odvoláním na tiskové prohlášení Mezistátního leteckého výboru (MAK), který katastrofu vyšetřuje. Palubního inženýra Alexandra Sizova, který leží se zraněními v moskevské nemocnici, ve čtvrtek komisaři MAK mohli poprvé vyslechnout.

Sizov vypověděl, že ani při ranním letu z Moskvy do Jaroslavle, který v kritický den předcházel osudnému startu do Minska, nebyla žádná porucha patrná. "Podle jeho názoru žádné připomínky k fungování techniky letadla v předešlém letu, při přípravě na havarijní let ani během tohoto letu nebyly," uvedl MAK.

Podle dřívějších zpráv serveru Lifenews.com první výslech Sizova trval okolo hodiny a probíhal bez přítomnosti lékařů.

Sizov je mimo ohrožení života

Zdravotní stav pacienta lékaři v minulých dnech označovali za středně těžký, Sizov už ale není v ohrožení života. Čekají ho ještě dvě operace a propuštěn by podle lékařů mohl být do dvou týdnů.

Celou dobu od havárie u Sizova strávila jeho manželka Světlana. "Vzala jsem si dovolenou, abych každý den byla se Sašou. Muž už podstoupil řadu složitých operací, ještě jich několik zbylo, ale to nejhorší je už za námi," řekla.

Jak-42 se 7. září u Jaroslavle zřítil vzápětí po startu. Ze 45 lidí na palubě nehodu přežili jen palubní inženýr Sizov a hokejista Alexandr Galimov, který ovšem po několika dnech v nemocnici svým zraněním podlehl. Mezi oběťmi byla i trojice českých reprezentantů Jan Marek, Karel Rachůnek a Josef Vašíček.

Příčina havárie zůstává neznámá

Přesná příčina nehody ještě není známa. Oficiální vyšetřování zatím dospělo jen k poznatku, že na letoun působila zatím neupřesněná "dodatečná brzdící síla", která zřejmě způsobila, že stroj nenabral potřebnou rychlost a krátce po vzletu se zřítil.

Tomu by prý podle médií nasvědčovaly i stopy brzdění pravého podvozku, které se našly na konci startovací dráhy.

I MAK za základní verzi považuje "nekoordinovanou činnost posádky v kritické situaci". Situaci se pokusí objasnit experti za pomoci matematického modelu a experimentu s obdobným letounem.

Kriminalisté již vyloučili, že by piloti byli pod vlivem alkoholu. Ale o zmatku v kabině svědčí i přepis rozhovoru mezi posádkou těsně před havárií, který unikl do médií a podle odborníků svědčí o nesehraném postupu pilotů.