Až doživotní vězení by mohlo v Rusku hrozit opilým řidičům, kteří budou mít na svědomí lidské životy.

Návrhy zákonodárců následovaly po sobotní nehodě v Moskvě, kde silně podnapilý řidič smetl deset lidí na autobusové zastávce a sedm z nich zabil, za což mu hrozí nejvýše devět let vězení. Ohlas tisku a expertů na nové návrhy však není jednoznačný.

Řidiče každopádně čeká výrazné zpřísnění trestů za řízení pod vlivem alkoholu. Zákonodárci jsou již připraveni zvýšit pokuty z dosavadních 5000 na 100 tisíc rublů (z asi 3 100 na 62 tisíc Kč) a v případě recidivy zkonfiskovat auto a doživotně zabavit řidičský průkaz.

Poslanec Šamsail Saralijev dokonce navrhl odsuzovat viníky dopravních nehod s oběťmi na životech až na doživotí. K tomuto návrhu se sice přinejmenším část Saralijevových kolegů staví rozpačitě, avšak tato idea se už stala docela populární.

"Přitvrzení trestů opilství sice nevykoření, ale zpřísnění sankcí je přesto nutné," míní bývalý ministr vnitra Anatolij Kulikov. "Řidič dva dny chlastal, pak sedl za volant a zabil sedm lidí - to není nedbalostní delikt, ale úmyslná vražda. Po takovém množství alkoholu jen vrah mohl sednout za volant. Za to by měl dostat od 15 let po doživotí," usoudil.

Pro přísnější postihy opilých řidičů se už vyslovil premiér Dmitrij Medveděv a prostřednictvím svého mluvčího i prezident Vladimir Putin.

Ale experti upozorňují, že ještě před zpřísněním pravidel by se měla zpřesnit definice řízení pod vlivem alkoholu. V letech 2007 až 2010 zákon toleroval 0,25 promile alkoholu v dechu řidiče.

Pak však Medveděv, ještě jako prezident, usoudil, že tuto hranici, přihlížející k výskytu endogenního alkoholu v organismu, si mnozí krajané vykládají jako svolení k popíjení, a tak předloni zavedl nulovou toleranci k alkoholu za volantem. Námitky proti nule prý znějí i z ministerstev dopravy, zdravotnictví a vnitra. Znějí však i argumenty, že počet havárií s alkoholem už klesl ze čtvrtiny na desetinu.

"Přibude úplatků"

Podle některých expertů však přísnější tresty sotva odstraší opilce na silnicích, ale jen prohloubí korupci v dopravní policii. "Jestli člověku hrozí doživotí, kolik peněz dá na úplatek? Klidně vše, jen aby nešel do vězení," tvrdí předseda Národního protikorupčního výboru Kirill Kabanov. Podle něj se nyní průměrná výše úplatku za opilství za volantem pohybuje okolo 100 tisíc rublů.

Řidičům se sklonem k pití zatím hrozí kromě pokuty, 15 dnů vězení i odebrání řidičského průkazu až na dva roky, v opakovaném případu na tři roky. Statistiky však svědčí o nenapravitelnosti hříšníků: za poslední dva roky více než 18 tisíc Rusů opakovaně přišly o řidičáky.

Našli se mezi nimi i výtečníci, které policisté až stokrát přistihli při jízdě bez oprávnění. Dopravní policie už navrhla považovat tyto recidivisty za nemocné a odesílat je na nucenou léčbu. Totéž žádá i hlavní odborník ministerstva zdravotnictví na léčbu závislostí Jevgenij Brjun.

Opilí parchanti

"Recept na boj s opilými parchanty za volantem neexistuje. Nikdo nic, kromě utažení šroubů, nenavrhl," konstatoval list Vedomosti a pozastavil se nad tím, že zákony jsou stejně přísné jak pro pachatele moskevské nehody, tak pro řidiče, kterému změřili 0,05 promile. Počet havárií způsobených opilými řidiči se přitom v letech 2004 až 2010 neustále snižoval, z deseti procent na šest procent, loni však opět vzrostl.

Od pádu sovětského režimu začalo v Rusku závratnou rychlostí přibývat soukromých aut a ruské silnice se každým rokem stávají místem velkého krveprolití. V posledních letech se počet mrtvých snížil, ale i tak loni počet obětí dosáhl téměř 28 tisíc, za letošní první pololetí bylo mrtvých skoro 11 tisíc.