Letecké společnosti kvůli uzavření vzdušného prostoru přišly minimálně 1,7 miliardy (přibližně 32 miliard korun) dolarů. Mezinárodní asociace leteckých společností (IATA) ve středu uvedla, že "sopečná blokáda" zasáhla téměř třetinu letů na celém světě. Podle odhadů se zastavení leteckého provozu nad Evropou dotklo denně 1,2 milionu cestujících.

Na vině za to jsou podle IATA vlády, které nařídily uzavření vzdušného prostoru, když se příliš obávaly rizika, že by sopečný popel mohly představovat pro letouny a jejich pasažéry nebezpečí, prohlásil prezident asociace Giovanni Bisignani, který tak znovu kritizoval vlády jednotlivých zemí za chování během sopečné krize.

Zároveň je vyzval, aby prozkoumaly možný způsob, jak kompenzovat leteckým společnostem ztráty. K obdobnému kroku sáhla americká vláda po teroristických útocích 11. září 2001. "Letecké společnosti během prvních tří dnů krize přicházely denně o 400 milionů dolarů." řekl ve středu Bisignani na tiskové konferenci v Berlíně.

Září 2001 zas tak hrozné nebylo

"Pro odvětví, které přišlo v minulém roce o 9,4 miliardy dolarů podle prognóz má přijít o další 2,8 miliardy dolarů letos, je současná krize zničující," prohlásil Bisignani. "Vlády by měly pomoci dopravcům nahradit vzniklé náklady a ztráty."

Bisignani poznamenal, že rozsah krize zastínil události z 11. září, kdy byl americký vzdušný prostor uzavřen na tři dny.

Aktivita islandské sopky pod ledovcem Eyjafjallajökull oslabuje a vulkán chrlí do vzduchu méně popela. Řada zemí tak částečně nebo zcela otevírá svůj vzdušný prostor. Létat je možné nad Polskem, Británií, Nizozemskem i Českem.

Evropa se vzpamatovává

Fungovat začala téměř všechna letiště v Evropě, včetně velkých mezikontinentálních uzlů jako je Frankfurt, Paříž nebo londýnský Heathrow. Dostat všechny cestující do cílových destinací ale potrvá ještě minimálně pár nejbližších týdnů.

Evropská letová služba Eurocontrol spočítala, že v uplynulých osmi dnech bylo zrušeno na 115 tisíc letů - tedy téměř každý druhý. Evropská letiště odbaví denně v průměru 27 tisíc letadel.   

Letečtí odborníci a meteorologové si po týdenním přerušení letecké dopravy nad Evropou kladou otázku, zda nebyla opatření zbytečná, nebo přinejmenším přehnaná.

Tvrdí, že ze současných meteorologických modelů se vlastně nedá přesně určit, jak velký a tudíž nebezpečný je sopečný prach, a že se mohlo v některých částech Evropy bezpečně létat.