Vysokorychlostní vlak na magnetickém polštáři v úterý poprvé v Japonsku překonal hranici 600 kilometrů za hodinu. Na testovací dráze pod horou Fudži dosáhl nového rychlostního rekordu 603 kilometrů v hodině. Informoval o tom zpravodajský server BBC News.

Vlaková souprava využívající technologie magnetické levitace tak smazala vlastní rychlostní rekord z minulého týdne, který měl hodnotu 590 kilometrů za hodinu. Také tehdy bylo rekordu dosaženo na zkušební trati v prefektuře Jamanaši západně od metropole Tokia.

Na normálních kolejích drží rekord 574,8 kilometru v hodině francouzský expres TGV z 3. dubna 2007.

 

Vysokorychlostní vlak maglev, 603 km/h, 21. 4. 2015
Vysokorychlostní vlak maglev na zkušební trati v prefektuře Jamanaši západně od metropole Tokia. 21. 4. 2015

 

V úterý dokázala japonská souprava se sedmi vagony jet rychlostí přes 600 kilometrů za hodinu po dobu 11 sekund, upřesnila společnost Central Japan Railway, která nový vlak považuje za prostředek hromadné dopravy budoucnosti.

Firma Central Japan Railway vyvíjí nové vlaky v souvislosti s připravovanou tratí mezi Tokiem a městem Nagoja, která by měla být hotová do roku 2027 a jež by měla zkrátit cestování na této trase ze stávajících 90 minut na 40. Více než 80 procent z 285 kilometrů dlouhé trati bude vedeno pod zemí. Do roku 2045 by pak linka měla být protažena až do Ósaky.

Cena projektu je odhadována v přepočtu na 1,81 bilionu Kč. Japonsko doufá, že část nákladů by se mu mohla vrátit prodejem technologie do zámoří. Japonské firmy by prý mohly vybudovat systém magnetického klouzání například ve Spojených státech, kde by spojil metropoli Washington s Baltimorem za pouhých 15 minut.

Výhodami použití magnetické levitace u vlaků jsou zejména vyšší rychlost, která kvůli absenci tření přesahuje 400 km/h, a větší komfort pro cestující. Technologie vyžaduje specifickou dopravní infrastrukturu, většímu rozšíření těchto rychlovlaků brání zejména vysoké investiční náklady, které jsou dvojnásobné v porovnání s výstavbou vysokorychlostních tratí. Provoz magnetických rychlovlaků je ale levnější: při rychlosti 400 km/h vystačí souprava s příkonem sedm megawattů, což je o polovinu méně než u francouzského TGV nebo německého ICE při podobné rychlosti.

Již nyní jezdí dva komerční vlaky na magnetickém polštáři, od dubna 2004 v Šanghaji v Číně a od března 2005 v japonském Aiči.