V rámci letních olympijských her v roce 2020 se Japonsko chystá představit nový vysokorychlostní vlak typu maglev. Stroj "letící" nad kolejemi bude pro některé japonské cestující do budoucna dokonce výhodnější než letadlo. Celkem 286 kilometrů dlouhou trasu Tokio–Nagoja, na níž by měl být od roku 2027 nasazen, totiž zvládne za 40 minut. Pokud k cestě připočítáme i čas potřebný k tomu, aby se člověk dostal na letiště, bude doprava po železnici rychlejší než ta letecká.

Vlak funguje na principu magnetické levitace (z toho zkratka maglev), kdy se stroj vznáší nad kolejemi a díky elektromagnetům je poháněn vpřed. Souprava s šestnácti vagony pojme až tisíc pasažérů a v budoucnosti by měla stavět také v Osace.

Maglev se stal nejrychlejším vlakem na světě poté, co minulý rok během jedné z testovacích jízd ujel 603 kilometrů za hodinu. Testovací jízdy, kterých se mohl zúčastnit kdokoliv, zatím sklidily pozitivní ohlasy.

Jak pro CNN sdělil manažer ze středojaponské železniční společnosti Tomoaki Seki, společnost testovala technologii od roku 1997. Vývoj metody trval tak dlouho hlavně kvůli bezpečnostním normám. "Jsou tu tací, kteří chtěli vlak maglev co nejdříve, ale ta výstavba prostě zabere čas," dodal Seki.

Obecně si japonské železnice vedou z bezpečnostního hlediska nadmíru dobře. V uplynulých šedesáti letech při nehodách vysokorychlostních vlaků nedošlo k jedinému případu vážného zranění nebo úmrtí.

Zneužití olympiády

Japonsko si uvedení nového superstroje perfektně načasovalo. Není to přitom poprvé, kdy takto olympiádu "využilo". Podobně tomu bylo už v roce 1964, kdy při letních hrách v Tokiu představilo první vysokorychlostní trať na světě Šinkansen. Asijská země, ekonomicky zdevastovaná po druhé světové válce, chtěla tehdy zejména západním mocnostem dokázat, že v oboru strojírenství platí za jasnou špičku. Svět si toho všiml a s odezvou dlouho nečekal.

Francie v sedmdesátých letech vyrukovala s vysokorychlostními vlaky TGV a Německo pak v roce 1985 s Intercity-Express (ICE).

ZAHRANIČÍ NA TWITTERU

Zahraniční rubriku Hospodářských novin najdete také na Twitteru.

Vlaky maglev mají odstartovat novou éru japonského inženýrství. To by pomohlo i zdejší ekonomice. Podle Sekiho chce země technologii magnetické levitace prodat Spojeným státům.

"Japonský premiér Šinzó Abe je velkým fanouškem tohoto projektu. Navrhuje vystavět trasu z Bostonu do New Yorku, stejně rychlou jako mezi Tokiem a Nagojí," upřesnil Seki

Japonský maglev už jezdí také v Číně v Šanghaji a v Čchang-ša a v Inčchonu v Jižní Koreji. Zatím ale nedosahuje takové rychlosti.